Fundatia MUZZA       
 
 
 
 
Untitled Document
     
 




To(l)ba de jazz - IX

 

*Miercuri 19 martie la Jazz & Blues Club din Tg. Mureş au cîntat Jazz Waves Trio & Brigitte

*Marţi 25 martie recital eveniment la Sala Radio cu pianista japoneză Hiromi-solo, care revine cu acest prilej în România pentru a treia oară.

*Miercuri 26 martie la acelaşi club din Tg. Mureş au cîntat Platonic Band cu Nicu Patoi-chitară, Adrian Ciuplea-chitară bas, Răzvan Lupi-baterie şi Berti Barbera-voce şi percuţie. De precizat că acest concert a făcut parte dintr-un amplu turneu prin ţară al trupei respective.

*În zilele de 29 şi 30 martie  a avut loc Sighişoara Blues Festival

*Vineri 29 martie la ARCUB din Capitală am umărit două recitaluri reuşite cu grupurile Jazzapella şi Art Jazz Quartet alcătuit din Cristian Soleanu-saxofon, Adrian Stoenescu-orgă, Sorin Romanescu-chitară şi Vlad Popescu-baterie

*Joi 3 aprilie la Jazz & Blues Club Tg. Mureş revin în Duo Istvan Gyarfas-chitară cu Sarik Peter-pian.
(Consemnez mai multe recitaluri de la Jazz & Blues Club Tg. Mureş deoarece de la ei primesc permanent aceste informaţii. M-aş bucura să primesc şi să consemnez asemenea informaţii şi de la alte cluburi, săli de concerte şi organizatori de evenimente jazz-istice)

*În perioada 3-6 aprilie a avut loc în Capitală “Jazz in Curch Festival” cu multe recitaluri valoroase dar şi unele cel puţin discutabile şi din punct de vedere stilistic şi calitativ…

*Duminică 6 apilie la Hard Rock Café s-a desfăşurat, de-a lungul a cinci ore, aproximativ, ediţia a XII-a a Galei Premiilor de jazz-Pemiile Muzza pe anul precedent. Detalii în cronica colegei mele Anca Romeci şi pe lista de laureaţi.
Precizez doar că s-a dovedit şi cu acest prilej că se poate ŞI fără anumiţi muzicieni/anumite formaţii (fiţoşi/fiţoase) care consideră, din păcate, că aceştia/acestea sînt indispensabile oricărui eveniment jazz-istic din România, cu alte cuvinte, că fără ei/ele nu se poate, că fără ei/ele nu e valoare/calitate…
Uite că se poate şi chiar bine sau chiar MAI bine…
Dar iată şi patru impresii:
“A fost o seară magică” (Ştefan Naftanailă)
“A fost o Gală demnă de Sala Palatului/ar fi umplut Sala Palatului” (Iulian Vrabete)
“A fost o seară/Gală foarte reuşită, cea mai reuşită din ultimii ani, cu invitaţi/recitaluri unul şi unul. Felicitări” (Persida Boeru)

Reproduc un mesaj din partea Mihaelei Gârlea din Cristian Gârlea Quintet-Iasi:
„Se cuvine să îţi mulţumesc încă o dată pentru tot, a fost o întâlnire frumoasă, lumea jazzului românesc (măcar cea pe care am văzut-o duminică) rămâne interesantă, captivantă şi mereu surprinzătoare.
Felicitări pentru felul în care ai gestionat totul reuşind să ne transmiţi o stare de linişte şi mulţumire sufletească.
Mulţumesc. Sănătate multă!

Cu drag,
Mihaela”

*Apreciatul pianist Sorin Zlat, unul dintre laureaţii Galei premiilor de jazz-Premiile MUZZA, va participa la un nou concurs de jazz pe 23 mai, în Franţa. Sorin Zlat, de această dată în formulă de Trio, cu Răzvan Cojanu-cbas şi Sabin Tarabega-baterie a fost  selectat pintre cele patru fomaţii finaliste din cele 156 înscrise în concurs.
Preşedintele juriului de la acest cocurs este binecunoscutul musician/pianist Jacky Terasson.

Pe 23 aprilie, ora 20.00, Jazz & Blues Club Tg. Mureş sărbătoreşte 7 ani de activitate printr-un concert cu Black River Blues Band din Satu Mare. În ziua următoare aici va concerta Marcian Petrescu & Trenul de noapte care sărbătoresc 15 ani de la înfiinţare. Tuturor un sincer „La mulţi ani cu sănătate şi o bogată activitate”

*V-am promis pentru acest număr al revistei şi cîteva impresii dintr-o recentă vizită (şi) jazz-istică la Paris. Din păcate, deocamdată nu vă pot spune decît că acolo am avut, printre altele, trei întîlniri foarte plăcute cu Vasile Şirli, Ramona Horvath şi Emy Drăgoi şi că interviurile cu aceştia şi alte cîteva scurte impresii (jazz-istice) din Disneyland, vor apare în curînd în revista 'Observator Cultural'.

*Pe blogul Aurei Urziceanu cică a apărut un comentariu din care rezultă că în România sînt mulţi… impostori…Nu mă mir…Voi citi şi eu şi vă recomand şi dvoastre…

*Apropo, mulţumesc pe această cale numeroşilor mei detractori care prin reclama negativă sau antireclama făcută Galei Premiilor de jazz, aproape că mi-au dublat numărul spectatorilor de la acestă ediţie faţă de cea precedentă… Voi reacţiona la unele dintre scrisorile mai mult sau mai puţin anonime trimse de aceştia la diferite adrese, în numerele următoare ale revistei noastre…

*Deocamdată, fiind extrem de ocupat cu pregătirea Galei, nu am avut timp decît să-mi notez multe idei, sper interesante, pentru cititorii acestei reviste.Aşa încît, închei ca de obicei cu urarea

Keep swinging şi

va/vor urma… 

http://www.pravaliaculturala.ro/sticle-de-lampa_2014-4.html#5






Gala Premiilor de jazz  2013
Premiile MUZZA

 

…Dacă am la dispoziţie 2 mâini- egal 10 degete- …pardon, n-am ce număra pe ele!
…Să-mi rămână  doar o mână-egal 5 degete-…şi  degeaba, pe ele tot n-am ce număra!
Pentru că unul singur şi one of a kind este perpetuum-ul dizident în toate societăţile care şi-au răsturnat vreodată, din ignoranţă,valorile- ALEXANDRU “ALEX” ŞIPA.
De-asta, pesemne, mulţi au un dinte–mpotriva lui!
Tocmai de-aceea, personal, cu atât mai abitir îl admir!
Ca explozie de exuberanţă şi temperament (care, la  rigoare, te pot scoate şi de nu ştiu câte ori pe zi  din calmul cotidian… lasă, asta nu-i un cusur capital!), omul ăsta e un   expert într-a crea, din pământ, din iarbă verde, evenimente! Dă mereu, cu graţie, micul bobârnac necesar în nasul pieţei care ţine, măi să fie, să-i umilească cu topurile ei de repetenţie pe ştiutorii de armonii fine! Iar, aidoma perscuitorilor de perle în furtuni, Şipa se impune cu încăpăţânare, nu doar ca mentorul noii generaţii jazz-istice ci şi ca unicul iniţiator-păstrător al tradiţiilor Galei Premiilor Jazz-ului românesc-MUZZA!

În primăvara asta, duminica 6 aprilie, am petrecut ediţia ei cu numărul 12, la HARD ROCK CAFÉ (localul cu pedigree american de la Şosea care şi în urmă cu un an purtase noroc Galei!)
Acum a fost mai şi mai!

Totul a început cam pe la orele 19, când spectatori şi muzicieni îşi luaseră cu asalt locurile rezervate. Respectiv, pentru public, la mese, pentru protagonişti, pe scenă, încet-încet devenită prea neîncăpătoare pentru puzderia instrumentelor ca tot atâtea elemente de „recuzită”, pe alocuri exotică, introduse şi retrase din decor conform algoritmului celor 12 microrecitaluri semnate de laureaţi plus combo-urile şi invitaţii lor.
De încheiat… noi estimasem că 23 ar fi ora limită rezonabilă dar… uite că ne surprinsese  de-a binelea miezul nopţii şi încă se cânta la Hard Rock Café. Fiindcă… se iviseră …„probleme”! Cea mai mare a fost …densitatea de muzicieni valoroşi pe centimetru pătrat! Da, nu glumesc! De unde şi comentariul, umblând din om în om, că în raport cu această mostră de concentrare a excelenţei, orice alt aşa-zis eveniment rival e, scuze dragi colegi, apă de ploaie!!!!!!!!!
Şi-apoi, luati de-aici în calcul dimensiunile emulaţiei stârnite! Fiecare, odată ajuns pe scenă, întrecându-se, practic, cu fiecare!
În fine, trebuie să mărturisesc că din rândurile celor mai avizaţi s-a născut la un moment dat chiar întrebarea, strigată retoric-- păi bine, domnule Şipa, aşa gală fenomenală de ce n-aţi organizat-o la Sala Palatului ?!...Ar fi… pentru viitor, o idee!...Urechi s-o audă, să fie!

Dar întorcându-mă punctual la promisa cronică a ediţiei cu numărul 12, mă surprind în ipostaza ingrată de a rezuma multele plăcute care m-au impresionat la doar câteva cuvinte. De preferinţă, pe tiparele cuvintelor cheie, caligrafiate pe diplomele ce îşi aşteptau, stivuite cuminţi în culise, întâlnirea cu destinatarii.

Pe prima- în ordinea de jos în sus- scria premiul pentru debut. Aşa ceva, în principiu, se acordă începătorilor, menţionaţi pentru a fi pus piciorul pentru prima dată pe o scenă. În cazul nostru, „începători”…(eventual doar prin a se fi lansat cel mai recent în arena jazz-ului !) erau cei 3 şi toţi deja celebri timişoreni de la JazzyBit. Trupa, altminteri, cu un album de autor la activ-Touch the sky, 2014, şi o agendă de turnee naţionale şi europene, ocupată până la toamnă!

Recordul de tinereţe pe lista laureaţilor ediţiei îl deţinea, sigur că de la distanţă, după cum îi spune şi numele, YOUVENIS GROUP. Echipa de senzaţie a Clubului Elevilor din Întorsura Buzăului. Locul unde de prin 2009 profesorul Dan Tohănean îşi antrenează copiii să…mănânce jar! Iar week-end-urile lor de studiu pe pâine, 48 din 24 de ore, au avansat micul-mare pluton muzical din gradul de revelaţia lui 2012 la acela de confirmarea anului 2013!

Şi tot la categoria  fostelor revelaţii 2012, confirmând în 2013, că nu despre vreun efemer  praf stelar a fost vorba în apariţiile lor ci despre diamantele unui  har veritabil - se plasează şi miniona enterteineră gălăţeancă Irina Popa. În vârstă de 26 de ani, dintre care 10 de când maestrul ei, pianistul Cornel Cristei, o formează special pentru a dinamita audienţa şi tăia, fără drept de apel, respiraţia. Cu o voce caleidoscopică, un repertoriu aparte şi un show pe care e musai să-l experimentaţi! Exact cum am zis! Marca înregistrată Irina Popa &The Sinners!

Adevărat acum că…o gală a jazz-ului românesc e cu atât mai palpitantă cu cât, deşi toate prezenţele scenice şi vocile premiate sunt, calitativ, excepţionale, nu seamănă, dar câtuşi de puţin, între ele! Într-un fel rezonând, spre pildă, în contextul cvintetului ieşean GÂRLEA (condus de veteranul jazz pianist, enciclopedist şi colecţionar de instrumente muzicale Cristian Gârlea) timbrul fermecătoarei profesoare de artă vocală Mihaela Gârlea, şi cu totul altminteri apărând, deşi tot în straie universitare de catifea şi satin, prestaţia revelaţiei anului 2013-TASI NORA din Sf. Gheorghe, studenta Conservatorului de Muzică din Budapesta.

Ori, dată fiind fericita coincidenţă ca, în spectacolul de la Hard Rock Café, Tasi Nora să fie acompaniată de atot-consacraţii jazz-latin-fusion-ului PETER SAROSI &AZARA-inutil de spus că de aici înainte pledoariile mele rămân inutile în faţa evidenţei că orice consumator de muzică bună îl localizează, instantaneu, în  postura de 'muzicianul anului 2013' pe susnumitul clăpar şi improvizator târgmureşan iar în cea de formaţia anului pe a sa echipă cu nume de plantă sud-americană. Azara cea superbă. Excentrică. Flamboaiantă.

Există un alt drum - cel al colecţiilor de premii internaţionale- pe care dacă te tot duci ca pianist de jazz, atingi incredibila performanţă de a nu-ţi mai sta nimeni în cale, câştigând pentru prima dată pentru România un trofeu de talie, Monaco Jazz Contest ?!

Fără doar şi poate există, cum a dovedit-o în finala din decembrie 2013, de la Monaco – SORIN ZLAT, interpretul pentru care mereu prea puţine fiind superlativele, nu  întâmplător Gala Muzza i-a acordat premiul special al juriului. Cât despre microrecitalul cvartetului Zlat featuring Sorin Zlat senior, captivantul saxofonist consacrat instrumentistul anului la sărbătorile jazz-ului sibian 1978…ei bine, nu cred, sunt sigură că nicio continuare mai potrivită decât aceasta n-ar fi putut exista după …secvenţa ca de film de epocă în care Fundaţia Muzza i-a acordat premiul de excelenţă pe anul 2013 omului legendă MARIN PETRACHE PECHEA. Absolutul maestru, aterizat parcă jumăatate din imaginatia dumnezeiască, jumătate din viaţa-i ca o perpetuă mare aventură. Cu pălăria de alt secol, mâna stângă care bătea metronomic măsura şi dreapta susţinând cascadele saxofonului din fruntea ansamblului sau de staruri: The Royal gipsy band- cu Petrica Andrei “Goldfingers” în componenţă, pianist de grad “0” şi, invitat special,

“Magic” Flavius Teodosiu, odinioară discipolul lui Marin Petrache Pechea, astăzi, saxofonistul pentru vedete cu cea mai mare cotă din Europa. À propos, aţi auzit despre cântăreaţa Linda Teodosiu?! Superfaimoasă înGermania, ea e fiica lui Flavius. Şi întâmplător aflată duminică seara la Bucureşti, n-a rezistat să rămână doar simplă spectatoare la Gală. Aşa că –alt bonus la care nici în visele cele mai frumoase nu ne gândeam- Linda a urcat în ovaţiile publicului  pe scenă! Uluită şi mândră de, ehei, ce jazz se cantă înţara de origine a părintelui ei!

Şi-aici, apropriindu-ne de finalul cronicii celei mai lungi sărbători a Galei premiilor jazz-ului romanesc – să nu uităm să menţionăm diplomele oferite caselor discografice cu cele mai  importante producţii pe 2013 –A&A records şi Soft records, nici cea oferită (cu consultarea mai multor promotori şi realizatori de jazz din afara juriului, precum Marius Giura, Virgil Mihaiu, Alex Vasiliu, Ştefan Naftanailă) CD-ului  anului –Adrian Enescu –“Bird in space” sau diploma pentru cel mai bun manager al anului-revenită, EX AEQUO, fondatorului Etho Jazz Chişinău, Anatol Ştefăneţ,  şi lui  Josef Demeter patronul Jazz&Blues Club Tg Mures.

Iar finalul coincizând, repet, undeva spre miezul nopţii, cu ultimile secvenţe de graţie datorate laureaţilor-…pariu că  nicio fiolă de parfum franţuzesc din cel  mai  fin n-ar fi fost mai râvnită decât microrecitalul à la Richard Galliano oferit de supergrupul ACCORD VIBES ( Alex Anastasiu, Fernando Mihalache, Michael Acker) după cum, iar nu pun pariu ca să câştig …niciun alt festin muzical decât cel în clasicul de acum stil Hanno Hoeffer and The Nightlosers n-ar fi pus pe atât foc călcâiele dansatorilor! Că or fi presimţit ei ceva când şi-au botezat albumul 2013- câştigător la categoria blues-Cinste lor!

P.S.

La reuşita evenimentului, o contribuţie deosebită au avut-o (prin cele trei momente de iluzionism, intercalate între tot atâtea microrecitaluri) şi copilul extrem de talentat Şerban Stoica (12 ani-elev la o şcoală din Satu Mare, dar locuieşte cu familia în satul Iojib, Com. Medieşu Aurit, şi care a învăţat magia, culmea, de pe internet şi într-un timp record, într-un an) şi excelenta sonorizare realizată cu multe dificultăţi inerente momentului,  (vreo douăsprezece microrecitaluri, cu tot atâtea formaţii, în aproximativ cinci ore) de către Cătălin Putingher.

Laureaţi şi nominalizaţi:

1-Muzicianul anului: Sarosi Peter
au mai fost nominalizaţi Mircea Tiberian, Cristian Soleanu şi  Marius Popp

2-Formaţia anului: Sarosi Peter & Azara 
au mai fost nominalizate formaţiile Geoge Natsis Quartet şi Sorin Zlat Trio

3-Premiul pentru debut: Grupul JazzyBit (pentru Gărâna 2013)
a mai fost nominalizată Viorica Pintilie

4-Revelaţia anului: Tasi Nora
au mai fost nominalizaţi Alex Mureşan, Trio S. Spanache, Blue Train, Petra Aker Quartet şi Mihaela Alexa

5-Confirmarea anului: Elena Mîndru, Irina Popa & The Sinners, Grupul Youvenis, Accord Vibes Trio şi Cristi Gârlea Quintet
a mai fost nominalizată Ana Cristina Leonte

6-CD-ul anului: Adrian Enescu-Bird in space,
au mai fost nominalizate CD-urile M.Tiberian-Liviu Butoi-Offerus, M.Popp-Margine de lume, Best Romanian Jazz 2013-Tribute to Jancy Korossy, Alex Calancea Band-The Road to Home, Trigon-Opt-i-mistic, Iulia Em-Eyes Closed

7-Casa de discuri a anului: A&A Records şi Soft Records.
a mai fost nominalizată Casa 7 Dreams

8-Managerul anului –Ex equo Demeter Iosef-Tg. Mureş şi Anatol Ştefăneţ-Chişinău 
au mai fost nominalizaţi M.Giura-Gărâna, C.H.J.Schmidt-Sibiu, L.Briciu-Câmpina, Simona Hodoş-Cluj-Napoca, M. Streit-Sibiu  

9-Premiul de excelenţă-Marin Petrache Pechea

10-Premiul pentru blues-Nightlosers, 
au mai fost nominalizate formaţiile Marcian Petrescu & Trenul de noapte şi A.G.Weinberger.

11-Premiul special al juriului-Sorin Zlat

Juriul:
Anca Romeci
Olivia Sima
Alexandu Şipa

http://www.pravaliaculturala.ro/alvite_2014-4.html#1






Premiile MUZZA, recunoasterea valorilor jazzului romanesc

Vineri, 6 aprilie 2012, la Godot Cafe-Teatru, fundatia MUZZA, in colaborare cu Ministerul Culturii si Patrimoniului National si Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania, va organiza editia a IX-a a g­alei premiilor de jazz pe 2011, Premiile MUZZA, unul dintre cele mai importante evenimente anuale pentru iubitorii acestui gen muzical.

Printre invitatii galei se vor numara si cunoscutii muzicieni Jancsy Korossy (85 de ani - Premiul de excelenta), Nicolas Simion, Luiza Zan, Puiu Pascu, Florin Raducanu, dar si tinerii Alex Padureanu, Toma Dimitriu, Alexandru Constantin si Al Baroc, laureati ai unor concursuri recente, reputatii blues-mani Vali „Sir“ Racila si Raul Kusak si formatia Guilty Lemon din Sibiu. Despre modalitatile de alegere a premiantilor galei premiilor de jazz, realizata In Memoriam Johnny Raducanu, dar si despre importanta jazzului in cultura muzicala autohtona, ne-a vorbit muzicologul Alexandru Sipa, realizatorul evenimentului.

Pe baza caror criterii au fost selectati premiantii?
Inainte de a stabili laureatii fiecarei categorii, juriul se intruneste pentru consultari si pentru nominalizari. Dupa o perioada de aproximativ doua luni in care continuam sa ne consultam prin telefon si e-mail, finalizam lista categoriilor si a celor nominalizati in functie de numarul si calitatea „produselor” artistice ale anului precedent. Consider ca toti cei din juriu nu au alt criteriu de selectie si apreciere a celor nominalizati si a celor premiati decat valoarea artistica, muzicala, creativa si interpretativa.

Ce isi propune acest eveniment?
Ne dorim sa evidentiem, sa mediatizam si sa premiem principalele realizari ale jazzului romanesc din anul precedent, ale muzicienilor, managerilor si publicistilor din tara si din diaspora. De aceea consideram aceasta gala ca fiind cel mai important eveniment pentru breasla, o adevarata sarbatoare a jazzului romanesc.

Cat a contribuit Johnny Raducanu la dezvoltarea jazzului romanesc?
Johnny Raducanu a fost unanim apreciat ca un simbol al jazzului romanesc. Istoria si evolutia jazzului autohton au fost profund marcate de multiplele ipostaze in care a excelat acest basist, pianist, compozitor, autor de carti, comentator muzical si chiar politic. Extrem de talentat si inspirat, Johnny Raducanu a fost foarte solicitat atat pe scenele de club, concert ori festival, cat si in studiourile de inregistrare, in presa scrisa si vorbita, respectiv in emisiuni de radio si de TV.

Cum ar trebui pozitionat jazzul in peisajul muzical autohton?
Daca jazzul a devenit un gen muzical ceva mai popular si in Romania, trebuie sa-i fim recunoscatori mai ales lui Johnny Raducanu. Acesta este poate principalul motiv pentru care am propus ca editia din 2012 a acestui eveniment sa fie dedicata memoriei marelui artist care ne-a parasit anul trecut.

Alexandru Stratan, Revista VIP, 26.03.2012
http://www.revistavip.net/Arhiva_RevistaVIP/Premiile_MUZZA_recunoasterea_valorilor_jazzului_romanesc/5/1006/




De ce Şipa ?


Este unic în maniera în care ştie să organizeze un concert de Jazz şi în același timp să-l prezinte fanilor. Este lejer in ţinuta scenică, are un limbaj elegant şi atrage curiozitatea publicului prin cursivitatea în care expune programul: coerenţă şi simţ estetic elevat.Revăd în el pe regretatul Lulu Tanoviceanu, plecat dintre noi de mulţi ani, supranumit la vremea lui “Willis Connover” al României. Urmărirea în timp a lui Sandu Şipa a fost uneori dificilă. Doar continuitatea noncomformismului său mi-a asigurat prezenţa sa în lumea jazzului autohton drept simbol al valorii sale incontestabile. Este timpul să recunoaştem în el, atât persistenţa sa în investigarea şi lansarea noilor talente cît şi susţinerea lor morală prin toate mijloacele, din păcate astăzi atât de frustrante. A devenit în timp un simbol pentru nenumăraţi discipoli ai artei Jazzului şi şi-a dobândit pe merit calificativul de stea de prim rang în lumea acesteia.

De aceea, Şipa !

Cu câteva seri în urmă, am asistat la lansarea discului  „Premiile Jazzului Românesc-2010” într-un club din Cluj-Napoca, desigur sub patronajul cuvintelor şi ţinutei alese ale lui Sandu Şipa. A fost un regal !

Alături de Sorin Romanescu, ce se distanţează notoriu în fruntea chitariştilor români, poate din toate timpurile (vezi şi amintirea cutremurătoare a lui Radu Goldiş ! ) am descoperit o nouă minunăţie ce mi-a uns sufletul: Alexandru Man, târgumureşanul  cu digitaţie şi timbru instrumental pe chitara sa mai puţin notorie ca instrument, dar care mi-a oprit deseori  suflul respiraţiei şi care îşi va reveni  la normal, abia când voi avea şansa să-l reascult. Afirm cu tărie că este duoul chitaristic cel mai reuşit şi strălucit din istoria Jazz-ului românesc.

Bravo ! cu B mare!

Ce mi-a fost dat să am la doi paşi de inima mea ? Un foarte tânăr Frank Sinatra ilustrat prin copie la indigo de nemaipomenitul, nemaisperatul, nemaiauzitul Aldo Blaga, născut şi cultivat pentru o voce de erupţie vulcanică, şocantă prin timbru şi exactitate sonoră cum n-am mai auzit pe plaiurile româneşti. De unde atâta har Divin, elocvenţă, personalitate şi maturitate precoce ? Îi întrevăd un viitor strălucitor. Cuvântul meu de felicitare şi încurajare este prea puţin poate, pentru meritele sale.

În viitor,votaţi cu Aldo Blaga !

Odată în plus, prin Sandu Şipa şi aleşii săi, constat că primăvara Jazzului românesc va perpetua.
În încheiere, doresc să-l îmbrăţişez cu toată forţa mea de octogenar, pe cel ce-l cosider Luceafărul pianului românesc, şocantul, prestidigitatorul, mai mult decât inspiratul în armonie şi improvizaţie, Alexandru Pădureanu, copil minune, pe care tare l-aş legăna cu cele mai alese calificative şi sfaturi necesare realizării sale depline.


Dr.Ion Pitty Vintilă
Cluj-Napoca 19 aprilie 2011




Aldo Blaga, Sorin Romanescu si Alex Man au oferit o placuta seara de jazz la Poesis

Sambata, in aceeasi locatie primitoare pentru spectacole, Restaurantul Poesis, a venit randul jazzului sa straluceasca intr-o acustica deosebita oferita de sala cu efect de tunel care a facut ca publicul sa se poata bucura din plin de muzica, asta si datorita unei sonorizari impecabile.

Artistii invitati au fost chitaristii Sorin Romanescu si Alex Man, grupati in Virtuoso Guitar Duo, si solistul vocal satmarean Aldo Blaga, desemnat “Revelatia anului 2010” la Gala Premiilor Jazz Romania desfasurata de curand la Sala Radio din Bucuresti. Publicul a fost numeros si avizat, gustand din plin sonoritatile oferite de cei trei muzicieni.

Chitaristii au introdus in programul lor ritmuri jazz si latino, intr-un permanent dialog muzical si o atmosfera lejera, transmisa si publicului, demonstrandu-si calitatile tehnice si sensibilitatea. Aldo Blaga a cantat ajutat de negativ, caci nu fusese timp de repetitii live cu cei doi colegi de scena. A oferit piese clasice atat din zona jazzului pur, cat si din muzica anilor ‘60-’70, dintre care amintim “Fly me to the moon”, “It’s all coming back to me now” si “Put your head on my shoulders”. A interactionat excelent cu spectatorii, venind si printre randurile de mese, iar despre vocea calda, versatila si cultivata si cunostintele sale solide in materie de muzica nu mai e nevoie sa amintim (am explicat cauzele fenomenului Aldo in “Informatia de Duminica“).

A fost o seara autentica de jazz, iar Clubul Poesis se impune tot mai mult ca un loc unde se pot organiza spectacole de inalta tinuta in conditii foarte bune. Ne putem astepta la multe surprize in perioada urmatoare din partea echipei care se ocupa de organizarea de spectacole.

Autor Vasile A.
Textul a aparut in data de 17 aprilie 2011 in ziarul Informatia Zilei




JAN GARBAREK ŞI AUTONOMIA JAZZULUI ALB

Citesc zilele acestea o carte rară, scoasă la Oxford University Press, la a cărei documentaţie stai şi te minunezi cum a fost posibilă. Se numeşte Different Drummers (Jazz in the Culture of Nazi Germany), analizează istoria reprimării jazzului sub Hitler, când această muzică era socotită „degenerată” ca produs al „monstruoasei coaliţii” a negrilor şi evreilor – şi o invoc aici, la o seară „Garbarek”, pentru că autorul, Michael Kater, pune în joc o ipoteză pe cât de originală, pe atât de discutabilă. Spune omul că din cauza acestei persecuţii jazzul din spaţiul cultural german – incluzând aici toată aria hiperboreană, deci şi ţările nordice – nu s-a putut bucura de aportul marilor muzicieni de culoare americani, care în aceiaşi ani erau oaspeţi de seamă ai Franţei şi rezidenţi la Paris, iar acest lucru ar fi determinat rămânerea în urmă a jazzului local, care niciodată de atunci n-a reuşit să fie „hot”, să fie improvizat şi spontan. În timp ce jazzul francez – şi observaţia este, trebuie să recunosc, pertinentă – s-a menţinut cel mai aproape de modelul american, întotdeauna colaboratorul european preferat al aşilor de peste Ocean.

Ce mă intrigă este că, în opinia mea, tocmai această ruptură – reală! – de autoritatea americană s-a dovedit a fi, peste timp, şansa jazzului germano-scandinav! Pentru că, în lipsa reflexului de a te confirma aliniindu-te la ce fac americanii, artiştii au putut bâjbâi după un idiom al lor, original. Şi uite-aşa, cam de după 1970 şi înăuntrul casei de discuri ECM în principal, o avangardă cu Jan Garbarek şi Eberhard Weber în frunte a început să definească un jazz cu adevărat al albilor, cu suficientă formă proprie ca să se desprindă de trunchiul crescut din rădăcinile New Orleans şi Bop. Astăzi, evoluţia jazzului american sau de tip american este una, iar jazzul într-adevăr european – cu totul altceva. Mulţumită îndeosebi lui Jan Garbarek ca pionier, astăzi nu se mai poate spune că, pentru a fi deplin şi absolut, jazzul trebuie auzit de pe o scenă neagră. Dimpotrivă, dacă ne interesează jazzul construit în joncţiune cu experimentele din zona concertant-simfonică şi în atmosfera libertăţilor etno sau world de expresie, atunci va trebui să admitem că aici, din contră, stilul negro de a obţine jazzul este cel adus la o limită (sau incomodat din principiu).

Să ne gândim numai la proiectul Aftenland din 1980, unde Garbarek improviza lângă o orgă de biserică cu Kjell Johnsen la consolă, sau la cele două albume Officium alături de sublima corală de muzică sacră Hilliard Ensemble, probabil cea mai importantă din lume în genul ei. O improvizaţie jazz care să reuşească să prindă sinestezia cu fonetica limbajului cult nu poate fi decât o „descoperire de alb”, pentru că partitura şi forma muzicală reprezintă o moştenire culturală a Europei, aşa cum dezordonarea formelor de către improvizaţie a avut întotdeauna... o culoare mai închisă, însă nici aşa Europa nefiind propriu-zis devansată, dacă-i punem la socoteală pe „negrii” ei, adică pe lăutarii ţigani a căror virtuozitate şi practică lipsită de scrupule îl uimeau pe Franz Liszt la fel cum ar fi făcut-o „King” Oliver şi Louis Armstrong, dacă ar fi trăit cu o sută de ani mai devreme.

În sfârşit, şi ca să am o dovadă palpabilă pentru natura alb-europeană a categoriei de jazz unde Jan Garbarek este emblematic, vă propun o piesă deosebit de sensibilă, mediu de contemplaţie şi melancolie, de pe mai puţin cunoscutul In Praise of Dreams, cu Kim Kashkashian la violă (o instrumentistă foarte preţuită în cercurile de avangardă din muzica cultă) şi cu Manu Katche la percuţie. Ascultăm „Scene from Afar”.

Autor Codrin Coman
Textul a fost prezentat joi 24 martie intre orele 18 si 20 la Mediateca Bibliotecii judetene din Brasov in cadrul Clubului de jazz avind ca tema, printre altele "Portret Jan Garbarek" (II)
Coordonator Alexandru Sipa




Jazzul sună bine pe două chitare

Într-o seară de miercuri, în Imperium Club, Jazzul încă ţinea un pahar de whiskey în mână şi o ţigaretă în cealaltă, stătea într-un colţ întunecat al barului, între doi chitarişti virtuoşi care aşteptau ca „Jass” să spună ceva (la început, cuvântul „jazz” se pronunţa „jass”). Dar „Jass” tăcea. Stătea şi se holba la puţinele grupuri de tineri, noi „hipsteri”, care ocupau mesele şi care îl făceau să se gândească la viitor şi la faptul că muzica începe să fie „doar o parte a unui decor sonor”. Dar cei doi chitarişti au ştiut că „Jass” e un tip dezlănţuit, că esenţa lui este „spontaneitatea şi improvizaţia”, că e mai degrabă un „verb” care ia cu asalt scena, îi face pe muzicieni să se simtă liberi şi pe câţiva dintre noi să luăm foc. Despre „Jass”, cu Virtuoso Guitar Duo (Alex Man şi Sorin Romanescu), la Clubul de jazz „Nae Ionescu”, aflaţi din rândurile care urmează.

Despre Virtuoso Guitar Duo

Seara începe lent, cu un intro/laudatio dedicat invitaţilor de către Alexandru Braşovean, unul dintre veteranii jazzului românesc şi absolvent al primei clase de jazz din Romania – sub îndrumarea lui Nae Ionescu –, care în 4 Aprilie, la Sala Dalles, în cadrul Galei „Premiilor de jazz pe 2010”, va fi laureatul „Premiului de excelenţă”, pentru întreaga activitate, dar mai ales pentru cei 30 de ani ai „Silex Band”. Aflaţi în turneul de promovare a CD-ului „Premiile jazzului românesc 2010”, Virtuoso Guitar Duo ajunge şi la Sibiu, prin grija lui Alexandru Şipa, critic de jazz, preşedintele juriului şi al Fundaţiei „Muzza”, care organizează şi acordă Premiile jazzului românesc şi, nu în ultimul rând, unul dintre acei „nebuni frumoşi care au încă curajul de a organiza concerte şi festivaluri cu o muzică falimentară pentru vremurile acestea”, după cum spune Sorin Romanescu, jumătate din Virtuoso Guitar Duo şi unul dintre cei mai apreciaţi chitarişti de jazz din România. „Muzicianul Anului 2008”, nominalizat şi în 2010 la aceeaşi categorie, muzicianul unei „călătorii inedite prin imaginaţia” sa, împreună cu 5 chitare, aduse pe scenă sub forma unui concert unic în ţară, „Poveşti şi chitarisiri”, creator de muzică contemporană. Colaborează cu Irinel Anghel, Luiza Zan, Maria Răducanu, Vlaicu Golcea şi îl puteţi vedea în următorul său concert „Alter Echo’ncert – ecouri, reverberaţii şi întâmplări sonore pentru 2 mâini şi 3 ghitare”, pe 18 martie, la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. Cealaltă jumătate a duo-ului şi a dialogului, pentru că „tot timpul propunem ceva şi reacţionăm ad-hoc”, este Alex Man. „Compunem tot timpul pe scenă, cu fiecare ocazie”, declară el. „Revelaţia anului” la Gala Premiilor Jazzului Românesc 2009, în prezent masterand la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, departamentul de jazz, clasa Mircea Tiberian, membru Bega Blues Band şi „Locomotiva Jazz”(februarie 2011), un program de succes al ICR Budapesta, care a reunit muzicieni din România, Ungaria, Estonia, Marea Britanie, Danemarca şi Olanda. Colaborează cu Pedro Negrescu, Johnny Bota, Lucian Nagy şi Toni Kuhn şi îl puteţi vedea în următorul său concert „Ipanema Jazz”, concert de muzică braziliană, pe 12 martie, la Social Club Origine, la Cluj.

Ce e jazzul?

Setlistul se deschide cu „Blues for Alice” a lui Charlie Parker, care alături de „Nuages” a lui Django Reinhardt reprezintă melodiile pe care duo-ul le interpretează pe acest album. „«Blues for Alice» este o temă celebră, care marchează o formă muzicală din jazz pentru improvizaţie, care a deschis orizontul pentru toţi improvizatorii de după Charlie Parker şi un tip de structură, Parker blues”, răspunde Sorin Romanescu, atunci când îl întreb ce îl leagă de aceste melodii. Dar să o luăm cu începutul. Ce e jazzul? Dacă pentru unii este „una cosa mentale”, pentru S. Romanescu este „cea mai sinceră dintre toate muzicile posibile, pentru că esenţa ei este spontaneitate şi improvizaţie, spre deosebire de alte muzici, care rămân închise în partitură, şi unde aportul interpretului este mult mai mic decât în cazul jazzului.” „Este muzica libertăţii”, spune Alex Man. „Tot ce ascultăm în prezent, ca muzică inventată din 1900 încoace, vine din blues-ul de pe plantaţie, cântat de negrii oropsiţi, de acolo a plecat rock’n’roll-ul, pop-ul”, spune S. Romanescu, iar jazzul e „armoniile muzicii culte europene cu ritmurile africane”, adaugă Alex Man. „Jazzul nu e o invenţie venită din nimic, e o sinteză culturală, din cauza asta te poţi duce înspre trecut, dar şi înspre nou. Poţi să nu te laşi furat de viteza vremurilor în care trăim, în această eră a fast-food-ului, să te opreşti şi să spui „Stop, hai să nu mai ascult muzică de entertainment, la care nici măcar nu sunt atent!”, zice S. Romanescu. Cum ajungi la jazz? Treptat. „Un fan al muzicii rock se poate apropia uşor de Santana, de B. B. King. De la blues e un pas mic până la Wes Montgomery, de aici uşor către bebop şi iată jazzul!”, continuă Alex Man.

Jazz standars cu prietenii

Se cântă un alt standard, „Just Friends”, la două chitare sau „on double six”. Virtuoso Guitar Duo este un proiect special în România, care reuneşte doi dintre puţinii chitarişti de jazz din ţară. Prieteni de 15 ani, cei doi încep să colaboreze serios abia anul trecut. „S-a întâmplat în urma unui telefon pe care mi l-a dat Alex, în care m-a rugat să-l acompaniez la Premiile Jazzului Românesc, iar întâlnirea a fost la fel de spontană şi rapidă cum s-a întîmplat acum 15 ani”, spune S. Romanescu. De ce l-a sunat Alex pe Sorin? „Aveam nevoie de un coleg cu care să pot interacţiona fără multe repetiţi, în prealabil, şi să pot comunica liber, iar amândoi ne-am gândit că ar fi un proiect de viitor, uşor transportabil, uşor de manageriat, fără mare logistică. Fiind o formulă de duo, se pretează la o abordare foarte liberă”, spune Alex Man. „Un al treilea sau al patrulea om în trupă, necesită o organizare mai dificilă. Libertatea nu dispare, dar formula de duo este practic nucleul improvizaţiei în grup, pentru că se bazează mereu pe întrebare-răspuns: unul pretextează ceva, iar celălalt răspunde. E foarte simplu, pentru că mereu există dualitatea asta şi nu e nimeni care să ne strice această perfecţiune”, adaugă Sorin Romanescu. Întrebaţi dacă revitalizarea jazzului românesc este o falsă sau reală problemă, S. Romanescu răspunde că este o realitate. „E o realitate că foarte mulţi muzicieni după Revoluţie au plecat din ţară, că cluburile de jazz din România îşi reduc numărul membrilor, că apar formule de genul acesta, de duo, pentru că e foarte greu să închegi o trupă mai mare. E o problemă la nivel mult mai larg decât spaţiul românesc, dar în alte locuri din lume există tradiţii mai puternice, nuclee care s-au format de-a lungul timpului. Sunt tineri care termină conservatoarele din ţară şi plecă la specializări în străinătate. Amândoi cunoaştem oameni de mare valoare, care nu s-au gândit o secundă să stea în România şi îi înţeleg”, declară S. Romanescu.
Urmează „In a Sentimental Mood”, compusă de Duke Ellington în 1935, una dintre acele piese clasice, care evocă singurătate şi senzualitate şi care în lumina semi-obscură a barului, te pune într-o stare sen-ti-men-ta-lă. „Din păcate, lumea nu mai ascultă muzică pentru a simţi ceva anume, lumea ascultă muzică în mod accidental”, afirmă amândoi. „Dar un punct de plecare, până la urmă, e blues-ul, care e foarte sincer, direct, nu necesită nici un fel de cunoştinţe muzicale, e ceva care pur şi simplu te loveşte. Porniţi de la blues!”, încheie S. Romanescu.

Clubul de jazz de la Sibiu

Mergând pe valul „dezgheţului” cultural din 1964, când în România se deschid primele cluburi de jazz, iar la radio şi la televizor se transmit emisiuni cu muzică de acest gen, după ce Benny Goodman, Louis Armstrong, Woody Herman concertează la Bucureşti, iar în 1969 ia naştere Festivalul Naţional de Jazz de la Ploieşti, în 1970, la Sibiu, se înfiinţează Clubul de jazz. Aici, câţiva muzicieni şi pasionaţi de muzică, printre care Nae Ionescu, Alexandru Rădulescu, Marius Dumitru, George David, Dieter Gölner, Nelu Lăcătuşu, Doru Constantiniu, Kurtfritz Handel, Doru Popescu, Niu Herişanu şi alţii, se întâlnesc săptămânal într-o sală de pe Str. Magheru, fac audiţii şi discută despre jazz. Înregistrări aduse de la Biblioteca Americană a Ambasadei S.U.A. la Bucureşti sau din străinătate se ascultau la pick-up şi la magnetofon. Clubul a intrat, apoi, sub egida Casei de Cultură a Tineretului. Cel mai mare succes al Clubului de jazz şi meritul lui Nae Ionescu este mutarea, în 1974, a Festivalului Naţional de Jazz, de la Ploieşti la Sibiu. În perioada 1974-1979, la Sibiu concertează trupe legendare ale jazzului din România: Adrian Neagu Trio, Radu Ghizăşan Quintet, Vocal Jazz Quartet, Super Sax Group (Dan Mândrilă), Marius Popp Quintet, Johnny Răducanu Trio, Gramophon etc. În anii ’80, Clubul avea aproximativ 100 de membri. De-a lungul anilor, întâlnirile s-au defăşurat în mai multe locuri: Casa de Cultură a Studenţilor, Biblioteca Astra, atelierul artistului plastic Niu Herişanu. Jazzul devenind pentru regimul comunist o manifestare decadentă a imperialismului american, membrii erau uneori chemaţi la Securitate şi interogaţi despre ce se discuta în cadrul clubului. În 25 noiembrie 2009, ia naştere Clubul de jazz „Nae Ionescu”, în Imperium Club, făcând un salt în timp şi preluând numele muzicianului care înfiinţase celebrul club de la Sibiu, în 1970.  În fiecare miercuri, Ciprian Oancea, Alexandru Braşovean şi Lucian Fabro, adică Imperium Jazz Band, uneori însoţiţi de vocea Iuliei Constantin, îi spun lui „Jass” să se apropie de scenă, să-i facă pe bâtrâni să se simtă din nou tineri şi pe tineri să trăiască „clipa” domol şi cu pasiune. „Jass” este „un uomo rispettato”.

P.S. Sorin Romanescu va reveni la Sibiu, la Galelor Studenţeşti de Jazz, în juriu, iar Alexandru Şipa ca preşedinte al juriului.


Ioana Mălău
Acest articol a aparut in publicatia "Sibiu 100 %" de sambata 12 martie 2011.




Aron Biro - Dilema veche

Stimată redacţie,

V-aş fi foarte recunoscător dacă aţi publica următoarele rînduri ca reacţie firească la cele scrise de dl. Aron Biro la rubrica „Audio şi n-am cuvinte” în numărul 361 (13-19 ianuarie 2011).
Înainte de toate, aş dori să precizez că citesc aproape tot ce se scrie la această rubrică, indiferent de autor, dar desigur, sînt interesat mai ales de cele referitoare la jazz şi blues, aşa cum citesc cu mare plăcere şi interes majoritatea articolelor din această prestigioasă revistă. (Ce bine ar fi să avem şi în jazz/ muzică, un cronicar/comentator de talia doamnei Alice Georgescu...)
Revenind la subiect, aş dori să-i mulţumesc dlui Aron Biro pentru cronica CD-ului „Premiile jazzului românesc”, atît pentru remarcile pertinente, cît şi pentru criticile justificate la adresa acestui album şi a jazzului românesc în general, dar mai ales pentru onestitate, care nu e puţin lucru în România de azi. Atît eu, ca organizator al Galei şi producător muzical al CD-ului, cît şi colegul Romulus Arhire, ca producător executiv, ne vom însuşi cu siguranţă aceste critici ca şi ale altora (sînt binevenite şi sugestiile).
Sînt necesare totuşi cîteva precizări:
-mai întîi că ne-am propus realizarea unui asemenea prim CD abia după audierea înregistrărilor respective. Atunci l-am întrebat pe R. Arhire: „Ce-ar fi să...” şi m-am bucurat de răspunsul lui pozitiv;
-acest CD ca şi Gala, nu şi-au propus să fie un „Best of...” ci o selecţie a celor mai reuşite momente din RESPECTIVUL eveniment, care şi el la rîndul lui este o selecţie a cîtorva dintre cele mai valoroase performanţe ale muzicienilor şi formaţiilor noastre din ţară şi din diaspora în anul precedent, evident din perspectiva a ceea ce şi-a propus Fundaţia MUZZA prin intermediul unui juriu de specialitate: promovarea jazz-ului normal, sănătos şi nu cel schizofrenic, în care, uneori, din păcate, se fofilează şi impostori, mai degrabă cu rolul de a alimenta confuzia valorilor...
-aşadar „Best of...” eventual la fiecare categorie doar pentru anul precedent;
-Gala Premiilor de jazz are un subtitlu pe care l-am sugerat şi acestui CD, respectiv „Premiile Fundaţiei MUZZA”, sau mai simplu „Premiile MUZZA” care cred ar fi lămurit mai bine lucrurile...Poate în viitor...
-subscriu şi eu la faptul că jazz-ul românesc este victima unor ...”meme”. Dar cine de la noi şi de prin alte părţi nu este ?
În jazz, într-un gen muzical american devenit de mult timp universal, e şi firesc. Atît pentru noi cît şi pentru orice altă naţie, şcoală, spaţiu geografic...
-repet, nu „insiderii” „au decis că aceasta e...spuma...(era să zic... zilelor- B.Vian n.a.) jazz-ului românesc”, ci doar cei din juriul respectiv.
-”cîntat prin cîrciumi acum 40 de ani” (!?!)
-da, accentuez, ACEL jazz mainstrem şi acele cîrciumi are/au cel mai mare succes şi azi. Odată, prin anii '70, la o reuniune de la festivalul sibian, într-un duel verbal amical cu speologul Iosif Viehmann, spre hazul celor prezenţi, dădeam o replică binevenită şi în acest caz: „Să nu uităm că jazz-ul s-a născut în cîrciumi (nu mă deranjează nici bordeluri, adaug acum) şi nu în...peşteri”. (Asta apropo şi de poezia lui I.Mureşan inspirată din „lăcaşul de cult” respectiv...)
-dintr-o altă perspectivă, aveţi dreptate. Ca şi rock-ul românesc, şi jazz-ul cu adevărat (!?!) românesc, este reprezentat, spun unii, mai degrabă de muzicieni/formaţii din Republica Moldova (vezi grupurile Trigon şi Milenium), dar să nu-i uităm nici pe creatorii noştrii de referinţă: J.Korossy, J.Răducanu, R.Oschanitzky şi mai tinerii N.Simion şi Fl. Niculescu. La o adică n-am putea spune că şi M.Popp, M.Tiberian şi Sorin Romanescu cîntă/creează tot jazz românesc ? Sau Marian Petrescu (Finlanda) nu aparţine şi României dacă nu jazz-ului românesc ?
-să nu uităm că autenticitatea jazz-ului, cel puţin românesc, se poate defini, pe scurt, prin trei niveluri: 1-prin muzicienii proveniţi din acest areal geografic; 2- prin compoziţiile/creaţiile/interpretările lor (chiar şi standards) şi mai ales 3-prin raportarea acestora la melosul folclorului autohton. Ascultaţi vă rog cel puţin albumele celor citaţi mai sus şi veţi avea ceea ce doriţi sau e necesar;
-şi la viitoarele Gale, ca şi la cele precedente, în aprecierea muzicienilor nominalizaţi şi premiaţi s-a avut în vedere ŞI acest aspect, al autenticităţii creaţiei/interpretării lor din perspectiva autohtonă, dar mai ales al valorii tehnice, vocale ori instrumentale, muzicale, artistice, individuale şi de grup.
Nu-mi rămîne decît să vă invit şi pe dvoastre ca şi pe toţi cititorii acestei reviste la următoarea Gală a Premiilor de jazz care va avea loc cît de curînd.
Detalii pe www.fundatiamuzza.ro

Alexandru Şipa

jass@rdslink.ro

P.S. Această reacţie/replică cu titlul „Jazzul s-a născut în cîrciumi”, a apărut în revista Dilema veche nr.363 din 27 ianuarie-2 februarie 2011, cu mici fragmente eliminate din textul iniţial, probabil din lipsă de spaţiu...



GALA PREMIILOR DE JAZZ PE ANUL 2009

Organizată de ” FUNDAŢIA MUZZA” în colaborare cu Ministerul Culturii şi Patrimoniul Naţional, Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Institutul Cultural Român şi Centrul Naţional de Artă „ TINERIMEA ROMÂNĂ”- parteneri media RADIO ROMÂNIA MUZICAL şi CULTURAL,  OBSERVATOR CULTURAL şi 24 FUN , gala s-a configurat într- un eveniment al acestei primăveri, menit să evidenţieze şi să promoveze  succesele din anul precedent  în perimetrul autohton. Un juriu de specialitate, alcătuit din realizatori de emisiuni de jazz  la Radio România (Daniela Nicolae, Anca Romeci, Viorel Grecu şi subsemnata) şi  avându- l  ca preşedinte pe criticul muzical şi organizatorul de concerte, Alexandru ŞIPA, a desemnat câştigătorii la diverse categorii, fiecare fiind susţinută şi „argumentată”  estetic printr-un micro-recital în seara respectivă, desfăşurată, pe scena  Centrului Naţional de Artă „ Tinerimea Română”.

Un veritabil dialog al generaţiilor dăruite artei improvizatorice, o formă unică de întrupare a faptului sonor, o  modalitate convingătoare tocmai prin diversitatea ei, de a colabora şi de a se completa reciproc-aşa ar putea fi surprinsă, în câteva cuvinte, o izbutită gală-maraton, precum aceea de luni 12 aprilie 2010 când marile nume şi tinerii aflaţi la început dar...promiţător drum au oferit  momente de excepţie, unele chiar originale, în câteva mici „ lecţii” de compoziţie şi interpretare, instrumentală ori vocală  demne de semnalat. Astfel,  Premiul pentru debut a revenit Soniei Petra ( foarte tînără pianistă şi vocalistă), capabilă  să restituie şi un blues de  D. Ellington, în varianta de pian solo, dar şi piese dificile precum „Moon Dance” de Van Morrison sau „ Stormy Weather” (semnată H.Arlen/T. Koehler ), alături de Trio- ul pianistului Sorin ZLAT , şi respectiva formaţie obţinând un premiu de debut pe anul 2009, leader-ul avându-i drept parteneri, în context, pe bass-istul Cătălin Răzvan şi pe bateristul Atilla Varadi . În ipostază de  pianist, Alexandru Pădureanu, laureat şi el cu un merituos premiu de debut, dar pentru frumoasa prestaţie în festivalul „Nopţi albe...” , ne-a readus în memorie „Caravana” lui Duke Ellington şi „ Billie' s Bounce” de Ch. Parker, revărsându-şi bucuria în improvizaţie, prin intermediul claviaturii în alb şi negru...  Premiile pentru categoria „Revelaţia anului” au revenit duo- ului Alexandru Anastasiu( vibrafon)-Lucian Maxim (baterie), la gală interpretând creaţiile vibrafonistului, „Back to Sofia” şi „Let's Vibe”, cu virtuozitatea binecunoscută, menită să pună în valoare alchimia timbrală aparte. O altă revelaţie a anului trecut, dar şi a serii de 12 aprilie a.c. a fost chitaristul Alexandru Man, atunci într- un incitant duo cu binecunoscutul compozitor- chitarist  Sorin Romanescu, unde sensibilitatea creatoare de atmosferă şi tehnica instrumentală adecvată a ambilor protagonişti s-au regăsit în partituri  îndrăgite ca „Nuages” (D.Reinhardt) sau   „Blues for Alice” de Ch. Parker.  Revelaţia vocal...  feminină a anului jazz- istic 2010 a fost considerată Elena Moroşanu, mai ales pentru colaborarea permanentă cu Ansamblul Florin Răducanu & Classical Trubadures Orchestra. Pe scena Centrului Naţional de Artă , tânăra vocalistă – textieră a prezentat o piesă din zona de intimizare a spaţiilor sonore („ The Boy Next Door” - R. Blane/ H. Martin); o alta, din lumea intersecţiilor lirico-dramatice, acolo unde se plasează partea mediană din Sonata „ Patetica” de Ludvig van Beethoven, veşmântul jazz-istic fiindu-i creat cu pricepere şi har, chiar de pianistul Florin Răducanu, distins în context, cu premiul  „Muzicianul anului”  şi o secvenţă decupată din zestrea de melodii semnate: George şi Ira Gershwin( „ It Ain' t Necessely So”), fiecare moment stilistic punând în valoare şi calităţile celorlalţi trei protagonişti, contrabasistul Pedro Negrescu,  saxofonistul Mihai Sebastian şi Tudor Parghel (drums). Cei ce-au confirmat pe anul 2009 au fost vocalista Ioana Hartescu, participantă la prestigiosul concurs „Lady Summertime” din Finlanda, trompetistul Laurenţiu Moise, pentru roluri instrumentale de excepţie, inclusiv în „distribuţia” propriului său cvartet, prezent la gală şi Academic Jazz Sextet, pe viitor, Funk Factory , formaţie pe care am urmărit-o în seara festivităţii cu piese compuse de chitaristul - bass Ioan Mantu şi claviaturistul Cătălin Huţanu. Numerele norocoase pentru maestrul Zoltan Boroş au fost 70 (de ani de viaţă) şi 50 (de activitate pe tărâmul Eutherpei), acestea aducându-i Premiul de excelenţă pe 2009.  Iar inspiratele creaţii ale septuagenarului muzician, „ Blues-ul bunelor speranţe”  şi  „Toamna în oraşul meu” s-au regăsit în program cu participarea invitaţilor săi, A. Varadi şi S. Romanescu, într-un regal jazz-istic.  Un alt pianist- compozitor septuagenar, Marius Popp s-a impus (dacă mai era nevoie), printr- un material discografic de valoare: „ Seminţe prăjite”, lansat în 2009 de ELECTRECORD,  premiat  la categoria C.D.-ul anului şi relevat prin două secvenţe:” Balul bobocilor” şi „ Simpla nostalgie”, de cvartetul alcătuit din Tom Smith (trombon), Mathew Smith( drums), Pedro Negrescu( contrabas) şi, desigur, Marius Popp, arhitectul ştiut al construcţiilor  din clape de pian... Premiul pentru cel mai apreciat artist  din diasporă îi aparţine saxofonistului Nicolas Simion, câteva crâmpeie din albumul său, produs de I.C.R( „ Transylvanian Jazz”), fiind interpretate şi  „condimentate” în duo cu Sorin Romanescu.  Premiile fără micro-recital au revenit  jurnalistului clujean Roland Szekely (pentru traducerea volumului „Istoria jazz-ului” de L. Malson, apariţie editorială-Grinta), managerilor anului, Laura Coroianu şi Bogdan Enache, pentru organizarea unor mari festivaluri de gen la Bucureşti şi Casei de discuri SOFT RECORDS, pentru cele trei materiale lansate în 2009:  „Home” ( un album conceptual al contrabasistului Pedro Negrescu),  „Poveştile Blues- ului” ( original tălmăcite de formaţia de gen, „Trenul de Noapte” ) şi „  Baladă lăutărească” - un şir de metafore sonore  izvorâte din inima unui veritabil nativ în zodia jazz-ului:  Johnny Răducanu.

 Mirela Stoenescu-Tollea

P.S. Zoltan Boroş a fost sărbătorit şi de UCMR printr-un Concert aniversar desfăşurat în Aula Palatului Cantacuzino pe 28 martie a.c. Invitaţii lui Zoltan Boroş au fost Alin Constanţiu, Eugen Tegu şi Paul Man. Concertul a fost organizat şi prezentat de Alexandru Şipa

Acest articol a aparut in revista Actualitatea muzicala a UCMR pe luna mai.



   
   
  Prezentare
Evenimente
Info Jazz
Premii si nominalizari
Imagini si video
Presa
 
Prietenii fundatiei
Sponsori
Parteneri media
 
  Contact
 
 
  CONTACT  
Fundatia Muzza
Adresa: Bucuresti-Romania, Sector 1, cod 014214
Str. Elena Caragiani nr.22 Bl.8C Sc.5 et.2 ap.66

Tel: 0744-484482
E-mail: jass@rdslink.ro